فروش مال غیر

شنبه 13 بهمن 1397
1:57
حسین سبزی

فروش مال غیر همانطور که از اسمش پیداست فروش مالی است (چه منقوق و چه غیر منقول) که متعلق به شخص دیگریست! بله تعجب هم دارد علارقم این که طبق قانون، عرف و فقه هر شخص مالک هر آن چیزی است که به او تعلق دارد و فرقی هم نمی کند مال ارث باشد یا خریده شده باشد و یا… . می توان حدس زد حال اشخاصی که مثلا به مسافرت رفته ان و وقتی باز می گردند می بینند که خانه شان به فروش رفته است. این عمل انتقال مال غیر نام دارد. برای آشنایی تمام نکات فروش مال غیر از وکلای مستر دادیار مطالب زیر را مورد توجه قرار دهید.


فروش مال غیر (یا همان انتقال مال غیر) به لحاظ قانونی جرم محسوب می شود و به لحاظ قانونی هم جنبه خصوصی و هم جنبه عمومی دارد. یعنی شخص و یا اشخاص مرتکب جرم به خاطر ضرر و آسیبی که به اموال صاحب مال وارد کرده و به خاطر از بین بردن آرامش عمومی و نظم جامعه تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهند شد. این عمل مصداق بارز کلاهبرداری است که شخص با فروش اموال دیگران بدون اجازه و مخفی کردن موضوع از خریدار سعی در کسب سود و منفعت دارد.

انتقال

در قوانین فروش مال غیر اصطلاحاتی همچون انتقال استفاده می شود که به معنای واگذاری عین و یا منفعت (سود) مالی که منتعلق به شخص دیگری است.لفظ عین به معنای خوده آن مال است مثلا زمینی که منتعلق به شخصی دیگر است به اشخاص دیگر فروخته و یا حتی بخشیده (صلح) شود. منظور از منفعت نیز سود حاصله از آن مال است به عنوان مثال مجرم ملکی را اجاره دهد و سود آن (اجاره) را برای خود نگه دارد. تمام موارد ذکر شده جزء همین جرم محسوب می شوند.

انتقال

انتقال

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

اثبات مالکیت در فروش مال غیر و یا اثبات جرم فروش مال غیر چگونه است؟ جرم فروش مال دیگران طبق قانون زمانی اتفاق می افتد که شخصی مالی را که متعلق به فرد دیگری است را بدون اجازه وی و یا بدون اطلاع وی بفروشد و این عمل را از روی سوء نیت و آگاهی انجام دهد.

در این جرم به دلیل اینکه فروش مال غیر بدون ضرر رساندن به مالک، غیر ممکن است مجرم باید ضرر رسیده را نیز جبران کند. جدای از جبران خسارت شخصی مالک به دلیل اینکه اینگونه جرم ها آرامش، امنیت و نظم جامعه را بر هم می زنند مجازات سختی از این بابت نیز متحمل می شوند که شامل حبس از یک سال تا شش سال می شود.

در صورتی که مجرم از کارکنان دولت نیز باشد، قطعا از کار در شرکت ها ، سازمانها و…. دولتی محروم خواهد شد. قاضی دادگاه برای تصمیم گیری در مورد اینگونه جرائم تمام جهات آن را چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ مادی مورد بررسی قرار می دهند. دادگاه از شاکی می خواهد تا تمامی مدارک جهت اثبات مالکیت اموال منقول ویا غیر منقول را به دادگاه عرضه کند تا تصمیم گیری صورت پذیرد.

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

خسارت فروش مال غیر

یکی از سوال هایی که بسیار مطرح می شود گرفتن خسارت طول مدت زمانی است که کلاهبردار مال را فروخته است و به صاحب اصلی خسارت وارد کرده است. با یک مثال این موضوع را تشریح می کنیم: فرض کنید شما صاحب ملکی هستید و با سپردن ملک به دوستتان به خارج از کشور جهت تحصیل می روید و بعد از دو سال و بازگشت به کشور متوجه می شوید که دوستتان ملک را فروخته. شما هم می توانید مال را پس بگیرید و هم خسارتی که در این دو سال به شما وارد شده است.

فروش مال غیر در اموال مشاعی

در قوانین کشورمان و در فقه و عرف جامعه به اموالی که چند مالک (شریک) داشته باشد مال مشاع می گویند. در فروش مال مشاع شخص در حالتی که تنها به اندازه سهم خود از مال مشاع را بفروشد، تخلفی صورت نگرفته و جرم نیست. اما اگر شخصی (یکی از شرکا) نه تنها سهم خود بلکه بیش از آن را بفروشد مجرم (جرم= فروش مال غیر اموال مشاعی) است و تحت تعقیب قرار می گیرد.

مثلا اگر شش نفر، هر یک یک دانگ از ملکی را مالک اند. اگر یکی از مالکین تنها یک دانگ که سهم حقیقی وی است را بفروشد جرمی مرتکب نشده و کاملا قانونی است. اما اگر بیش از یک دانگ را بفروشد یعنی بیش از سهم خویش فروخته و به سهم دیگران تجاوز کزده است. در این حالت جرم به وقوع پیوسته و شخص مجرم به حساب می آید.

فروش مال غیر با سند رسمی

فروش مال غیر با سند عادی مشکلی را برای مالک اصلی ایجاد نمی کند چرا که قانون تنها اسناد رسمی را قبول دارد و مورد تایید قرار می دهد. این بدین معنی است که مثلا در اموال غیر منقول اسنادی که در بنگاه ها تنظیم می گردد در دادگاه سندیت ندارد و تنها اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی که زیر نظر دولت است تنظیم می گردد را مورد تایید قارا می دهد. نام کسی که در این اسناد باشد مالک رسمی مال است.

همچنین در مورد سند مال مشاع با توجه به ماده 117 قانون ثبت اگر مال مشاع بار اول با سند غیر رسمی به نام شخصی گردد و در مرحله دوم با با سند رسمی به شخص دیگری منتقل گردد در این صورت از مصادیق معامله معارض محسوب خواهد شد و مصداق کلاهبرداری نیز هست.

فروش مال غیر با سند رسمی

فروش مال غیر با سند رسمی

ایا خریدار نیز مجرم است

در قضیه ی فروش مال غیر خریدار هم ممکن است مجرم شناخته شود و هم ممکن است بیگناه شناخته شود. این موضوع بستگی به اطلاع قبلی خریدار مال دارد. یعنی اگر خریدار از تعلق مال به شخص دیگری غیر از فروشنده (مجرم فروش مال غیر) دارد قطعا مجرم خواهد بود. اما اگر بی اطلاع از این موضوع باشد بیگناه شناخته خواهد شد. البته دادستان و شخص شاکی باید ادله خود را جهت سوء نیت خریدار و اطلاع داشتن شخص خریدار از موضوع مالکیت به دادگاه تحویل دهند. البته در هر صورتی که باشد دادگاه مال را پس گرفته و به مالک اصلی باز می گرداند.

تبانی در فروش مال غیر

قانون در بعضی از مواقع شخص مالک را نیز مجازات می کند. قطعا با خودتان می گویید که مالک چرا؟ او نه تنها کاری نکرده بلکه حتی خسارت هم دیده است. اما همیشه اینگونه نیست چرا که او نیز نسبت به مالی که مالکیت آن را دارد مسئولیتی دارد.

لذا اگر مالک از فروش مال اش مطلع شود و آن را ظرف یک ماه به با نوشتن اظهار نامه ای به مراکز قانونی تحویل دهد معاون جرم محسوب خواهد شد. به این دلیل قانونگذار این قانون را تصویب کرده است که در این گونه شرایط بعید به نظر نمی رسد که مالک اصلی با مجرم تبانی کرده باشد تا از خریدار نگون بخت کلاهبرداری کنند. بله این موضوع برای گرفتن حق خریدار مال می باشد.

تبانی در فروش مال غیر

تبانی در فروش مال غیر

برای شکایت به کجا مراجعه کنیم

فروش مال غیر جزء جرائم کیفری به حساب می آید. برای تنظیم پرونده های کیفری باید نزد دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرد. در خصوص محل فروش مال غیر دادسرای جایی که مال در آنجا به فروش رقته است. مثلا اگر ملک است محل وقوع جرم دفترخانه یا جایی که قولنامه ثبت شده است به حساب می آید. بنابراین به نزدیکترین دادسرای محل جرم جهت تنظیم شکایت مراجعه فرمایید.

اگر فروش مال غیر با سند رسمی صورت گرفته باشد باید به محاکم حقوقی دادخواست خلع ید بدهید.

وکیل فروش مال غیر

پرونده های ملکی و کیفری پیچیدگی های خود را دارند و حتی بعضا تبصره ها و قوانین وکلای تازه کار را هم گیج می کند. به همین خاطر استفاده از وکلای مجرب می تواند کمک بزرگی به مال باختگان باشد تا بتوانند به حقشان برسند. در بعضی مواقع مجرم راه نفوذی پیدا کرده است که به مال دست درازی می کند.

وکیل فروش مال غیر

وکیل فروش مال غیر

منظور از راه نفوذ راه قانونی ای برای از بین بردن حق مالک، به همین خاطر اگر با چنین پرونده هایی روبرو هستید حتی اگر قصد گرفتن وکیل را ندارید حتما با یک وکیل مشورت کنید. گروه وکلای مستر دادیار با مشاوره آنلاین و تلفنی رایگان در خدمت شماست.


[ بازدید : 305 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به حقوق است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]